INTRODUCTION


ENG - Cédric Noël is a visual artist interested in the nature of images, and more specifically in the mental processes involved in the production and the reception of an image. His work is inspired by methods used in the scientific field of research, which he reinvests, particularly through the observation of images from news stories, cinema, and advertisements, whose impact on the brain is defined by statistical measurements. Cédric Noël is representing his relation to the world, misaligned and strange, made of drawings, videos, and installations organised around shapes and languages which place the spectator in front of a protean and sometimes supernatural universe. Often, the spectator is expected to take part, thus highlighting the fact that receiving an experience is also a step in its realisation. 


FR - Dans l'atelier de Cédric Noël, il est souvent question d'image. De la façon dont celle-ci se déplace d'un corps à un autre, des espaces qu'elle traverse, de sa fragmentation tantôt organique tantôt psychique, des récits altérables qu'elle suscite. De manière sensible, il examine comment une information circule et est métamorphosée dans le cerveau. Ses premiers travaux empruntent, au théâtre et à la publicité, des techniques qui stimulent l'imagination, mettant à l'épreuve notre attention et nos connaissances (hypotyposis, mental sculptures 2004, Les Evanescents 2005). En 2011, il rejoint un laboratoire de sciences cognitives et de psychologie au sein duquel il scrute les méandres de notre conscience (Ma représentation 2011). Sa production protéiforme (dessins, installations, vidéos, textes, ...) se teinte alors de règles scientifiques. Depuis, 2014, il est membre du collectif The Mental Masonry Lab (avec l'artiste Mira Sanders), un laboratoire qui place l’imaginaire au centre d’un appareil d’action et de réflexion, inscrit dans des situations essentiellement urbaines.